Què és la Panera dels tresors?
La Panera dels tresors és una proposta de joc de descoberta i d'exploració dirigida als infants de 6 a 12 mesos.
Es tracta d'un recull de materials i objectes diversos d'ús comú, que ofereixen una varietat d'estímuls sensorials a partir de les seves qualitats: forma, textura, pes, color, volum, temperatura, so, mida, gust... La finalitat d'aquesta proposta és proporcionar als infants experiències que estimulin els cinc sentits, es a dir, la descoberta i el desenvolupament del tacte, el gust, l'olfacte, l'oïda i la vista.
Com s'organitza l'activitat?
Els objectes i materials es posen en una panera de vímet i l'infant s'asseu al costat de la panera per tal de facilitar-li la coordinació ull, mà i boca, ja que és mitjançant la mirada, el moviment d'agafar amb les mans i experimentant amb la boca com l'infant descobreix l'objecte.
Els objectes de la panera són magnífiques eines d'aprenentatge, tot i que molts són utensilis domèstics habituals o materials de la natura sense cap finalitat concreta. Aquests objectes es seleccionen amb objectius creatius i reflexius segons la seva qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes de la natura, etc...
La panera s'omple amb un gran assortiment d'objectes i es presenta a l'infant d'una manera atractiva on dos o tres infants puguin jugar còmodament. Durant l'estona de joc de descoberta, cal evitar interferències i afavorir la lliure exploració i manipulació. L’adult és a prop dels infants donant-los seguretat i ajudant-los a establir els primers contactes, comunicacions i interès entre ells.
Material
Els materials són seleccionats per les seves característiques amb el propòsit de proporcionar als infants la gamma més amplia possible de experiències sensorials:
- La vista: color, dimensions, forma, lluminositat, brillantor.
- El tacte: forma, textura, pes, temperatura.
- El so: percussió, fricció, cruixit, ning-ning, absència de so.
- El gust: s'ha de procurar una amplia varietat.
- L'olor: s'ha de facilitar una gran varietat d'olors.
Bibliografia
GOLDSCHMIED, E.; JACKSON, S. (2000). La educació infantil de 0 a 3 años. Ediciones Morata.
AA. (1993). Educació Infantil: Llar d'Infants. Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament.
MAGEM, T.; ODENA, P (1994). El joc de la descoberta. Temes d'Infància, núm. 22.
MADARIAGA, A. El cesto de los tesoros desde mi experiencia. Article de Aula de infantli. Ámbito 0-6. Núm. 064- Enero-Febrero 2012.