Escut Ajuntament

29/11/2013

Més de 50 professionals del món de l'educació i l'empresa de Sant Celoni han participat a les jornades que s'han realitzat el 20 i 27 de novembre

Jornada competència científicaMés de 50 persones han participat a les jornades d'impuls de les competències científiques, tecnològiques i matemàtiques: garantia d'innovació i creativitat a l'empresa organitzades pel Centre de Recursos Pedagògics i l'Ajuntament de Sant Celoni, que s'han dut a terme el  20 i 27 de novembre.

Les jornades culminaran en 2 sessions de treball: una per elaborar les propostes d'actuació respecte a l'impuls de  les competències científiques, tecnològiques i matemàtiques i l'altra per concretar el pla d'actuació amb l'assignació pressupostària de l'Ajuntament de Sant Celoni.

A la primera  sessió, el passat 20 de novembre, Joana Ferrer, orientadora del Departament d'Ensenyament, va  analitzar els factors influents en l'elecció d'estudis dels àmbits científic, tecnològic i matemàtic i es van apuntar els reptes a aconseguir des del Departament d'Ensenyament: canviar l'estereotip masculí dels estudis d'enginyeries i informàtica i incrementar l'interès i motivació per les competències educatives relacionades amb aquest àmbit.

Des del Servei de Suport a l'Empresa de l'Ajuntament de Sant Celoni, es va constatar la manca de perfils professionals del territori per cobrir les vacants de les empreses químiques de la zona i la necessitat d'adequar el perfil professional dels treballadors i treballadores del Baix Montseny a les noves demandes empresarials de la comarca.

La sessió va comptar amb la col·laboració d'Oxiris Chemicals, empresa del sector químic de Sant Celoni que es dedica a la producció d'antioxidants que va voler compartir amb els professionals del món educatiu, la visió que té l'empresa sobre la innovació. Oxiris Chemicals és una empresa formada per 52 treballadors, que ells consideren com a 52 innovadors, ja que la innovació és una necessitat en tots els entorns industrials i, per tant, és bàsic que tots els seus treballadors tinguin una actitud innovadora. Yolanda Perlado, cap del Departament d'Investigació i Desenvolupament, va destacar en la seva intervenció que “la persona és la base de la cultura innovadora de l'empresa”. Beth Gelpí, cap de Recursos Humans va expressar ”hem de fomentar en els equips treball la creativitat, la innovació i la capacitat d'adaptar-nos als canvis”.

Durant la segona sessió, aquest dimecres 27 de novembre, es van presentar els recursos pedagògics que poden oferir els centres específics de suport a la innovació i la recerca educativa en la didàctica en competències científiques, tecnològiques i matemàtiques (els CESIRE) i les bones pràctiques que s'estan realitzant en els centres educatius de Sant Celoni en aquestes competències.

El Col·legi Cor de Maria va compartir amb la resta de centre la seva experiència amb “els tallers de matemàtiques”. Al llarg del curs escolar es realitzen tres tallers, un per trimestre, en el qual els alumnes treballen les matemàtiques de forma lúdica i en grup. Cada taller té un eix de treball: càlcul, geometria, mesura, canvi i moneda, etc. Els alumnes passen per diferents tallers o estacions, on han de resoldre exercicis o realitzar alguna activitat relaciona amb l'eix escollit. S'utilitza un sistema de punts per saber què solucionen correctament els alumnes i què s'ha de seguir treballant.

L'Institut Baix Montseny va presentar la pràctica dels  “vibrabots i l'scratch” que realitza a 1r d'ESO. Els alumnes treballen un projecte transversal amb el fil conductor dels robots.  Cada grup d'alumnes treballen amb l'objectiu de crear un robot tot introduint-los en el món de la robòtica i la programació, i afavorint el treball cooperatiu i el pensament creatiu.

L'escola L'Avet Roig va compartir el projecte de “dinamització del càlcul mental”. L'objectiu és dinamitzar la tècnica, fent diàriament una sessió d'unes activitats de càlcul mental d'un minut de durada, abans de començar la classe. Aquestes activitats estan separades per blocs temàtics i després de 12 sessions els propis alumnes completen un gràfic on visualitzen la seva progressió. També va presentar com a bones pràctiques la resolució de problemes de genètica en un entorn basat en la modelització i la regulació. El projecte de reproducció humana on els alumnes de 3r d'ESO, en grups de 4 o 5, elaboren una pel•lícula, de mitja hora de durada, sobre els continguts més rellevants de la unitat.

Per últim, el col•legi Cor de Maria va presenta el seu projecte de mostra científica. Al llarg del curs els  alumnes de 4t d'ESO preparen tallers relacionats amb les ciències que van posant en pràctica amb els companys més petits. En finalitzar el  curs s'organitza una jornada en la qual es fa la Mostra Científica, reunint tots els tallers. Tots els alumnes de l'escola passen per la mostra científica i els alumnes de 4t d'ESO són els que dinamitzen els tallers.