Terminis
El període de presentació de sol·licituds s’inicia el 15 d'abril de 2016 i finalitza:
- Per als col·lectius indicats al punt 1 (persones beneficiàries de les prestacions econòmiques d’urgència especial): el 15 de juny de 2016.
- Per al col·lectiu indicat al punt 2 (contractes de lloguer a través de les Borses de mediació per al lloguer social o d’habitatges gestionats per entitats sense ànim de lucre): el 31 d’octubre de 2016.
Requisits
- Ser titular d'un contracte de lloguer o excepcionalment d'un contracte de sotsarrendament legal i consentit, obtingut a partir de l'1 de novembre de 2015 a través de les Borses de mediació per al lloguer social o d'habitatges gestionats per entitats sense ànim de lucre, que constitueixi el seu domicili habitual i permanent.
- Ser persona que ha estat beneficiària de la prestació econòmica d'urgència especial adreçada a persones que han perdut l'habitatge a conseqüència d'un procés de desnonament o d'execució hipotecària regulada a la Resolució TES/2932/2013, de 21 de desembre i a la Resolució TES/7/2016, de 4 de gener.
- Acreditar la residència legal a Catalunya durant cinc anys, dos dels quals han d'ésser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, llevat de les persones catalanes retornades que compleixin els requisits establerts a la Llei 25/2002, de 25 de novembre.
- Estar en risc d'exclusió social i acreditar uns ingressos de la unitat de convivència no superiors a 1,5 vegades l'IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya), ponderat segons nombre de membres i zona geogràfica.
- No pagar un lloguer mensual per l'habitatge superior a:
- Barcelona ciutat: 750 euros.
- Demarcació de Barcelona: 600 euros.
- Demarcacions de Girona i Tarragona: 450 euros.
- Demarcació de Lleida: 400 euros.
- Demarcació de les Terres de l'Ebre: 350 euros.
- Tenir domiciliat el cobrament de la prestació en una entitat financera.
- Estar al corrent de pagament de les rendes de lloguer o del sotsarrendament en el moment de presentar la sol·licitud.
- Pagar el lloguer de l'habitatge per mitjà de transferència bancària, ingrés en compte o rebut domiciliat o rebut emès per l'administrador de la finca, com a mínim a partir del mes següent a la data de presentació de la sol·licitud. No s'accepta cap altre tipus de pagament en metàl·lic.
Documentació
La documentació necessària per acreditar els requisits que es demanen a la convocatòria, llevat dels casos en què s'hagi autoritzat prèviament l'Administració per a la consulta, és:
- DNI/NIF/NIE, o document equivalent vigent de la persona sol·licitant i de tots els membres que formen la unitat de convivència majors d'edat. En el cas que algun membre de la unitat de convivència no disposi de DNI/NIF/NIE haurà d'aportar el document d'identificació de què disposi. En el cas de persones nouvingudes que han obtingut el DNI, han de fer constar en la sol·licitud l'anterior document d'identificació NIE.
- Per acreditar la residència legal a Catalunya durant cinc anys, dos dels quals han de ser immediatament anteriors a la data de sol·licitud:
- Persones sol·licitants amb nacionalitat espanyola, d'algun país membre de la Unió Europea o d'un altre país de l'Espai Econòmic Europeu: certificats o volants dels diferents padrons municipals.
- Altres persones sol·licitants que en el seu NIE no hi figuri la llegenda "permanent" o "llarga durada": certificat de residència emès per l'oficina d'estrangers o per les comissaries de policia nacional juntament amb certificats o volants dels diferents padrons municipals.
- Certificat o volant de convivència que acrediti el domicili de la persona sol·licitant i de les persones que formen la seva unitat de convivència.
- Per acreditar els ingressos de la persona sol•licitant i de cadascun dels membres de la unitat de convivència en edat laboral:
- Declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) corresponent al període impositiu immediatament anterior (2014), amb termini de presentació vençut a la data de presentació de la persona sol•licitant i de cadascun dels membres que formen la unitat de convivència, i que estiguin en edat laboral.
- Certificat d'imputacions de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) i amb l'informe de vida laboral (només els menors de 65 anys), si hi ha membres de la unitat de convivència que no estan obligats a presentar la declaració de l'IRPF.
- En el cas de situacions excepcionals en què la persona sol·licitant o algun altre membre de la unitat de convivència no pugui justificar els ingressos de la manera anterior, ho farà per mitjà d'una declaració responsable.
- Informe sobre la situació socioeconòmica, emès pels serveis socials municipals o pel personal tècnic mediador de les entitats col·laboradores per a la gestió d'aquestes prestacions, en cas que tots els ingressos d'una unitat de convivència s'acreditin per mitjà d'una declaració responsable.
- Excepcionalment i sempre que s’acrediti degudament, quan la persona sol·licitant o algun del membre de la unitat de convivència hagin tingut una reducció significativa en relació els ingressos respecte al període general es podran tenir en compte els ingressos corresponents a l’any en curs.
- Informe de vida laboral, de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència en edat laboral,en els casos que no s'acreditin ingressos per mitjà de la declaració de l'IRPF.
- Llibre de família, si s'escau.
- El contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant. En el cas de que els efectes del contracte siguin a partir de l'1 de juny de 2013: acreditació del compliment de l'obligació de l'arrendatari del pagament de la fiança a l'arrendador, d'acord amb la normativa vigent:
- En cas que la persona sol·licitant de la prestació que visqui a l'habitatge sigui el cònjuge de la persona titular del contracte, o bé sigui titular d'una cessió del contracte d'arrendament, o es trobi inclosa en els supòsit que regulen els articles 15 o 16 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, ha d'acreditar el dret d'ús sobre l'habitatge aportant la documentació acreditativa de la subrogació, la sentència judicial o, si s'escau, el conveni de separació o divorci.
- En els casos d'habitatges gestionats per entitats sense ànim de lucre, els gestors dels habitatges poden aportar un certificat en substitució del contracte de lloguer i dels rebuts de lloguer pagats fins a la data de presentació de la sol·licitud, on han de constar el nom i cognom dels sol·licitants, el NIF i les dades referents a l'habitatge i els mesos de lloguer pagats.
- En el cas de lloguers no documentats mitjançant contracte, per acreditar la condició de llogater de la persona sol·licitant serà suficient la presentació dels rebuts dels pagaments mensuals.
- En els casos de dones víctimes de violència masclista que, com a conseqüència d'una ordre d'allunyament o sentència judicial, tinguin atribuït l'habitatge com el seu domicili habitual i permanent, se'ls podrà reconèixer el dret al cobrament de la prestació si justifiquen que es fan càrrec del pagament del lloguer de l'habitatge.
- En els casos de sotsarrendament, cal presentar l'autorització de la propietat i el contracte de sotsarrendament. En el cas de que els efectes del contracte siguin a partir de l'1 de juny de 2013: acreditació del compliment de l'obligació de l'arrendatari del pagament de la fiança a l'arrendador, de conformitat amb lla Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, la Llei 13/1996, de 29 de juliol, del Registre i el dipòsit de finances dels contractes de lloguer de finques urbanes, el seu Reglament , i demés disposicions concordants.
- Tots els rebuts de lloguer o sotsarrendament, corresponents a l'any 2015 pagats fins a la data de presentació de la sol•licitud, on ha de constar el nom de l'arrendador, de l'arrendatari, el concepte i l'import.
- Autorització de la persona sol·licitant i de totes les persones de la unitat de convivència perquè els òrgans que gestionen les sol•licituds puguin consultar les dades corresponents per a la tramitació i seguiment de la sol·licitud (inclosa en la sol·licitud)
- Declaració responsable de complir els requisits establerts a la convocatòria i de no concórrer en cap motiu d'exclusió establert també a la convocatòria (inclosa en la sol·licitud).
- Imprès normalitzat a nom de la persona sol·licitant amb les dades bancàries del compte on s'ha d'ingressar la prestació.
- Acreditació del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, en el cas de les persones amb alguna discapacitat.
En tots els supòsits exposats, l'Agència de l'Habitatge de Catalunya pot sol·licitar, directament o a través de les entitats col·laboradores en la gestió d'aquestes prestacions, la documentació complementària que consideri necessària per a la resolució de l'expedient.
Les persones sol·licitants que autoritzin expressament l'òrgan gestor perquè pugui obtenir de forma electrònica les dades necessàries per al seguiment i control d'aquestes prestacions no caldrà que aportin la documentació corresponent a: Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), Padró municipal corresponent, Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), Direcció General de la Policia, Direcció General del Cadastre i Registre de la Propietat.
Altres informacions
Import de la prestació
L'import màxim de la prestació pot ser de 200 €/mes (2.400 € anuals) i l'import mínim pot ser de 20 €/mes (240 € anuals).
Es considera que formen part de l'import del lloguer tots els conceptes que consten al rebut corresponent amb excepció dels endarreriments, les despeses de serveis d'ús individual i els pàrquings i trasters, sempre que se'n pugui determinar l'import.
No poden ser perceptors d’aquesta prestació.
Base 8.2:
- Les Uc en què la persona titular del contracte d’arrendament o sotsarrendamet, o qualsevol altre membre tingui parentiu per vincle de matrimoni, o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat fins el segon grau, amb les persones arrendadores.
- El criteri anterior també s’aplicarà a la relació entre la persona arrendadora i la persona arrendatària o sostarrendatària, quan la primera sigui una persona jurídica respecte de qualsevol dels seus socis, sòcies o partícips.
- Les uc. en què la persona titular del contracte, o qualsevol altre membre sigui propietari o usufructuari d’un habitatge, llevat que no en disposin de l’ús i gaudi.
- Les uc. que paguin unes rendes de lloguer superiors a les que s’estableixen per a cada demarcació territorial en aquesta convocatòria.
- Les u.c. quan l’import de la base imposable de l’estalvi que consta a la declaració de l’IRPF sigui superior a 500.-€, s’exceptuaran d’aquesta prohibició el supòsit en que aquest import sigui el resultat d’una dació hipotecaria relativa a un habitatge que hagi constituït el domicili habitual i permanent de la persona sol·licitant.
- Les persones arrendatàries o sotsarrendatàries d’habitatges gestionats o administrats per l’AHC
Incompatibilitats
Aquesta prestació és incompatible per les mateixes mensualitats de l’any en curs amb:
- Les prestacions d’urgència especial per al pagament del lloguer.
- Altres ajuts provinents d’altres administracions públiques o altres entitats, que tinguin la mateixa finalitat.
- En cas que es produeixi la coincidència en el dret a la prestació d’urgència especial i a la prestació d’aquesta convocatòria, la suma de totes dues no podrà superar els 3.000.-€
- La percepció de la Renda Bàsica d’emancipació dels joves.
- L’ajut implícit destinat a persones amb risc d’exclusió social.
Impresos i formularis
Declaració responsable d'ingressos
Sol·licitud de prestacions per al pagament del lloguer