300 alumnes de 3r i 4t d'ESO de les escoles de Sant Celoni i la Batllòria han participat en el programa de Servei Comunitari mediambiental i social. Amb motiu de la culminació d'aquestes activitats, l'alcalde, Eduard Vallhonesta, i el regidor d'Educació, Albert Planas, han agraït personalment la feina feta als alumnes dels centres educatius, fent-los entrega d'un diploma.
El Servei Comunitari mediambiental i social està integrat en el currículum de l'ESO i té l'objectiu de promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. El programa compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Celoni, el Centre de Recursos Vallès-III Sant Celoni i entitats del territori i forma part del Pla Educatiu-Educació 360º.
Les activitats dutes a terme aquest curs abasten àmbits molt diversos, com ara l'art, el suport a ONGs, el manteniment d'espais públics, la conservació de la natura i el medi ambient, el reciclatge, la salut, l'activitat física i accions solidàries diverses.
La llista de serveis comunitaris que han dut a terme els centres educatius són els següents:
INSTITUT ESCOLA PALLEROLA
Medi Ambient - SEO BirdLife
Aquest grup d’alumnes de 4t d’ESO ha fet difusió i preparació de diverses accions pel medi ambient: Jornada Let's clean up, Catalogació de l’arbrat del centre, Campus d'estudi dins el centre de la flora i fauna amb material de mostreig, disseny d'embolcall sostenible i construcció d'un hotel d'insectes al pati.
Igualtat
Aquest grup de joves ha seguit treballant dins del marc del programa Joves i comunitats mobilitzades per una vida lliure de violències masclistes, en agrupació amb la Fundació InteRed i la Plataforma Unitària Contra les violències de Gènere (PUCVG) i amb col·laboració amb Otra Escuela i Nadir. Han fet treball conjunt amb un centre de Colòmbia, han participat al Fòrum Jove Transforma i han participat dins d'un estudi d'Investigació i recerca del Departament d'Educació i Gènere de la UAB.
Càrites
Al llarg de tot el curs, un grup d’alumnes ha donat suport a l’entitat en l'acompanyament a les classes de reforç escolar que Càrites ofereix a famílies amb pocs recursos. Els dimecres a la tarda, junt amb els monitors dels diferents grups, han ajudat a fer tasques escolars a alumnat de primària de tot el municipi.
Associació Neurològica Baix Montseny
Els alumnes han fet tasques d’acompanyament i suport en les activitats amb els usuaris de l’Associació Neurològica Baix Montseny. Prèviament, van fer un treball previ sobre les malalties neurodegeneratives per conèixer abans d’anar-hi les característiques de les persones a acompanyar.
Suport a les aules d’Educació Primària de la pròpia escola
Els alumnes han fet un treball previ de coneixement dels infants, confidencialitat, aspectes a tenir en compte segons l’edat, preparació de material, etc. Els dimarts a la tarda un grup d’alumnes ha acompanyat les mestres a les aules amb alumnat de cicle mitjà per tal de fer tasques d’acompanyament escolar.
INSTITUT BAIX MONTSENY
Muralisme
Un grup de 20 alumnes de 3r d’ESO han pintat un mural a una de les parets del pati de l’Institut Baix Montseny. El missatge d’aquest mural fa referència a l’ODS 14 sobre la preservació dels oceans i la vida submarina.
Les Llobateres-Seo Birlife
Després d’unes sessions prèvies de sensibilització sobre la importància dels espais naturals i d’estudi d’espècies invasores, l’alumnat de 3r d’ESO ha fet diverses jornades en horari lectiu de manteniment i promoció de de Les Llobateres, dinamitzades per l’entitat SEO/birdlife que custodia l'espai natural. Durant les jornades, l’alumnat ha identificat i retirat plantes invasores, netejat l'espai, realitzat el manteniment de les casetes d’observació (pulint i envernissant els aguaits), ha col·locat caixes niu i ha netejat els residus de La Tordera.
Càrites
Un grup d’alumnes de 3r d’ESO ha donat suport a l’entitat Càrites col·laborant amb el Banc d’aliments. L’alumnat, a més, ha organitzat una recollida d’aliments a l’institut i han anat al local de Càrites per ajudar a preparar i repartir lots de menjar als usuaris d’aquest servei, així com el servei de roba que ofereix aquesta entitat.
Trail Montseny
Aquest any hem realitzat suport a l'Ultratrail del Montseny realitzada 6 d’abril de 2024. Els diferents alumnes han estat realitzant el servei comunitari en l’avituallament de Sant Elies de Sant Pere de Vilamajor. Des d’aquest punt, l’alumnat ha realizat tasques de control de xip, i de suport de menjar i beure.
Per una altra banda, un grup d'alumnes de 3r d’ESO conjuntament amb l’Associació Esportiva Montseny han participat de voluntaris de la cursa 15a edició de la Trail Sant Esteve el 26 de maig de 2024. L’alumnat ha fet tasques de voluntariat en els avituallaments i en les cruïlles crítiques per evitar confusions a les persones participants.
Acompanyament escolar
Un grup d’alumnes de l’Institut Baix Montseny de 3r d’ESO ha fet acompanyament i suport a l'escolarització a Escola Soler de Vilardell en horari de tarda. Un grup de 20 alumnes han fet el seu voluntariat a les aules de P3, P4, P5 (Infantil), 1r i 2n de Primària, durant 5 setmanes. L’alumnat prèviament ha treballat en activitats relacionades amb l’educació i la pedagogia durant les hores de Microprojectes, on han après a elaborar material didàctic adaptat al nivell on feien el voluntariat segons les etapes de desenvolupament dels infants i han realitzat un projecte sobre la seva escola ideal.
Pòdcast a Punt 7 Ràdio
Un grup reduït de 6 alumnes de 3r d’ESO han participat en el projecte ràdio. Durant els darrers 2 trimestres on s’han format en termes de diversitat lingüística i en els aspectes tècnics de l’estudi de ràdio. Han desenvolupat els guions de dos programes que tracten sobre la música i els influencers en català, respectivament. En aquests programes, emesos durant el mes de maig, s’han incorporat entrevistes realitzades prèviament a altres companys i companyes o professorat del centre per exemplificar la situació del català a la cultura.
INSTITUT ESCOLA TORDERA
Amphibia
Amb la col·laboració de la Societat Catalana d'Herpetologia els alumnes que han triat aquest servei han realitzat un estudi sobre la conservació dels amfibis de la zona i l'impacte de les espècies introduïdes sobre les seves poblacions. Les sessions de formació i sensibilització que s’han realitzat al centre s'han complementat amb una sortida de camp al riu Tordera per posar en pràctica els aspectes treballats. Finalment, s’ha realitzat un informe ambiental de l'estat biològic d'aquest tram de riu comparant-ho amb les dades dels cursos anteriors.
Glifing
A través del programa Glifing, els alumnes participants en aquest servei han ajudat als alumnes de cicle inicial del centre a millorar la velocitat i la comprensió lectora dels textos, fomentant el vincle entre les diverses etapes.
Acompanyament escolar a l'Escola d'Adults
Aquest servei ha donat suport als adults que realitzen diversos cursos al Sax Sala, acompanyant al docent fent diverses tasques a informàtica bàsica i a aprenentatges inicials.
Street Art
El servei ha consistit en el disseny i execució d'un mural de temàtica social amb la finalitat d'embellir un dels passos subterranis de Sant Celoni. L'alumnat ha rebut l'acompanyament de l'artista local Lluís Molina.
Càrites
A través d'una campanya dirigida a tota la comunitat educativa de l'Institut Escola Tordera s'ha fet una recollida d'aliments per a les famílies amb pocs recursos, gestionat a través de l'entitat Càrites que ha donat suport amb la logística.
Pòdcast a Punt7 Ràdio Sant Celoni
Aquest any, dues alumnes han realitzat un podcast amb la col·laboració de Punt 7 Ràdio Sant Celoni sobre l'ús social del català i la música catalana. Previ a la gravació del programa, les alumnes han rebut una formació per part d'un lingüista i d'una redactora de la ràdio municipal.
ESCOLA COR DE MARIA
Street art-embelliment de passos soterrats
Els i les alumnes de 4t han pensat, dissenyat i projectat un mural pel pas soterrat del carrer Santiago Russinyol. El mural s’ha titulat Of painting in the world i s’ha realitzat amb l’acompanyament de l’artista local Lluis Molina i la professora especialista de visual i plàstica de l’escola, Glòria Auleda. El servei comunitari artístic pretén conscienciar als joves de la necessitat de la cura de l’espai urbà.
Fundació Hospital de Sant Celoni – Llibre de vida
L'alumnat de 4t ha ajudat els avis i àvies de l’Hospital de dia a treballar la memòria fent un llibre de vida que, posteriorment, han presentat a les seves famílies, tot fent un joc de reconeixement i berenar per a agrair les hores dedicades. Tot plegat, ha estat possible amb l’acompanyament de la neuropsicòloga Sílvia Muntal de la Fundació Hospital de Sant Celoni i la psicopedagoga de l’escola Roser Mesa. El servei comunitari en col·laboració amb l’Hospital de dia pretén conscienciar als joves de la importància de l’acompanyament de les persones grans i de donar-los l’atenció i l’espai que requereixen.
Creu Roja: campanya cap nen sense joguina
Alumnes de 4t han ajudat a Ses Majestats d’Orient a fer paquets de joguines per Nadal, a la seu municipal de la Creu Roja, amb l’acompanyament del voluntari Isaac Lozano. Alhora, s’han ocupat de la logística de les diferents campanyes alimentàries que s’han organitzat des de l’escola. El servei comunitari solidari pretén conscienciar als joves de la necessitat de ser col·laboradors d’entitats sense ànim de lucre.
Espai natural Les Llobateres
Alumnes de 4t han ajudat a fer millores per a la conservació de l’espai natural de Les Llobateres i millora del seu hàbitat, una zona humida interior, propera al riu Tordera. Enguany, també han col·laborat fent de guies per a les famílies de Sant Celoni i La Batllòria que han volgut visitar l’espai. S’ha dut a terme gràcies a l’acompanyament del Jordi Prieto i la Cristina Sánchez de SEO BirdLife. El servei comunitari mediambiental pretén sensibilitzar els joves del municipi envers la conservació del seu patrimoni natural i la importància de la implicació ciutadana en la seva gestió i conservació.
El Blauet: acompanyament a la primera infància
Alumnes de 4t han dedicat temps a preparar i posar en escena activitats per a infants de 1 a 3 anys, com per exemple explicar un conte, fer titelles o altres activitats per a petitons. Ho han fet gràcies a l’acompanyament de les mestres i la directora de l'escola bressol. El servei comunitari de les Llars d’Infants pretén conscienciar als joves de la importància de l’acompanyament dels infants i de donar-los l’atenció i l’espai que requereixen.
COL·LEGI LA SALLE
Campanya de donació de sang
Aquest grup s'ha posat en contacte amb l'associació de donants de sang que organitza la campanya i n'han preparat la difusió. També han participat en la campanya.
Promoció del musical de l’escola
Aquest grup s'ha encarregat de tots els actes promocionals del musical, així com també fer-ne el merchandising, recaptar diners muntant una paradeta a la fira de nadal, creant un nou espai web amb la informació del projecte del musical que enguany ha fet 10 anys.
Mural a l’escola
Un grup d’alumnes han elaborat un projecte que comença aquest any amb la intenció de millorar l'estètica del mur del pati de l'escola, pintant les cares de l'alumnat que comença nou a I3, amb l'objectiu que, any rere any, poder anar pintant més parets i que quan aquests alumnes arribin a 4t d'ESO, puguin esborrar la seva cara i deixar el mur net per poder-hi pintar els que en aquell moment comencin I3.
Organització i col·laboració d'actes de l'escola
Aquest grup s'ha encarregat d'organitzar i col·laborar ens molts dels actes que s'organitzen a l'escola: presentadores i dinamitzadores de la gala de Sant Jordi, col·laboració en la marxa de les Cuques de Llum on s'han inscrit més de 650 persones, organització d'algunes activitats per l'English Day...
Col·laboració amb un menjador social
Aquest grup ha col·laborat amb un menjador social de Granollers, on han pogut anar 5 dies a donar suport tant servint, com fent cafès, com encarregant-se que la sala estigués en les condicions òptimes d'ordre i neteja.
Street Art
Un grup d’alumnes ha fet el disseny d’un mural i han pintat una paret d'un dels passos soterrats de Sant Celoni, juntament amb la col·laboració de l'artista local Lluís Molina.
Torneig esportiu
Un grup d’alumnes han organitzat un torneig esportiu durant dos dies a la setmana, a les hores del pati, on han participat més de 80 alumnes de secundària de l'escola. El torneig ha estat tot un èxit, n'han fet dues edicions i seguia el format "Kings League", molt atractiu per tots els participants.
AVET ROIG
Cooperació amb TUBAB
Un grup de 7 alumnes han portat a terme iniciatives relacionades amb la cooperació i solidaritat. Van organitzar un picnic solidari amb l'objectiu de recaptar fons destinats a projectes de cooperació en el que hi era convidada tota la comunitat educativa. Els/les alumnes van organitzar l'activitat fent la planificació i difusió així com la valoració posterior.
A més dins del servei, el grup ha portat a terme una campanya de recollida de mòbils usats que ha permès l’apadrinament d'un ximpanzé de la Fundació Jane Godall.
Street Art
El grup de 8 alumnes ha dissenyat i pintat el mural Tornar-te a veure, que posa en valor la necessitat de relacionar-se amb els altres per tal de créixer a nivell personal. El lloc assignat per portar a terme el mural ha estat el pas subterrani del carrer Roger de Flor, amb la col·laboració de l'artista Lluís Molina, a continuació dels tres murals pintats en edicions anteriors.Els i les alumnes han realitzat el projecte seguint les fases corresponents: plantejament dels temes i continguts amb la professora a classe; anàlisi de l’espai urbà cedit; disseny de les propostes; per últim, durant dos dies (1 i 2 de març) amb el suport corresponent van pintar el mural.
Associació Neurològica Baix Montseny
El projecte s'ha desenvolupat en l'àmbit d'intercanvi generacional entre gent gran i joves dins de l'Associació Neurològica del Baix Montseny. L’objectiu del servei és realitzar activitats que des de l'Associació es proposen. Un grup de 16 alumnes de 4t d'ESO han participat en les tasques que diàriament s'han de fer en aquest espai com poden ser: donar de berenar avis i àvies, relacionar-se amb ells a través de la conversa i intercanvi d'experiències, participar de diferents activitats que permeten l'estimulació motriu com pot ser la música, el ball, manualitats…