Inici / Educació / Pla Educatiu d'Entorn - Educació 360

Pla Educatiu d'Entorn - Educació 360

Pla Educatiu 360

La connexió d’espai i temps educatius

Els centres educatius han de connectar aprenentatges amb l’entorn més immediat  per poder respondre als reptes del món actual. Això només pot ser possible si els centres educatius s'obren al poble i si el teixit social del municipi s'obre als centres educatius, esdevenint també actors educatius de rellevància al municipi. Des del Pla Educatiu d'Entorn-educació 360 de Sant Celoni es treballa, en aquesta línia, fent visible el paper educador del teixit social del municipi (famílies, veïns, entitats, empreses...) i potenciant els models de referència positius que el teixit social ofereix als nostres infants i joves.

Els objectius estratègics i els projectes i eines per assolir-los són els següents:

1. Fomentar l’equitat educativa més enllà de l’escola per a tots els infants i joves, atenent tots els aspectes integrals de la persona.
El Departament d’Educació i Formació Professional i l’Ajuntament de Sant Celoni aposta per les altes expectatives i l’èxit educatiu per a tot l’alumnat i estableix l’equitat educativa, entesa com la igualtat d’oportunitats i condicions dels infants i joves per formar-se, independentment del seu origen, gènere i classe social, com una de les seves línies estratègiques.
Entre els factors que influeixen que s’assoleixi l’èxit acadèmic i que es consolidin els aprenentatges n’hi ha molts de vinculats a condicions socials, familiars i personals que influeixen en l’escolarització, per tant, reduir desigualtats entre col·lectius esdevé una prioritat. Els PEE s’han consolidat com un instrument que afavoreix l’accés de tot l’alumnat, especialment del que es trobi en situació de vulnerabilitat, a l’educació no formal, com a element d’equitat i d’igualtat d’oportunitats.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni s’impulsen els següents projectes:

2. Promoure oportunitats educatives que connectin els aprenentatges formals i no formals, establint sinergies entre els agents educatius per crear itineraris educatius personalitzats.
L’itinerari formatiu personalitzat és la trajectòria formativa que l’alumne fa, amb l’acompanyament de l’equip docent, de la família i d’altres professionals de la comunitat educativa, per tal de construir amb èxit el seu projecte de vida propi en les diferents dimensions, l’acadèmica, la personal i la social. En aquest itinerari formatiu es dona resposta a les seves necessitats, interessos i objectius. Des d’una visió comunitària, cal posar a l’abast de l’alumnat una oferta educativa i formativa de qualitat que, més enllà de l’aula, garanteixi una proposta coordinada i complementària entre l’educació formal i la no formal.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni s’impulsen els projectes següents:

3. Facilitar l’orientació i l’acompanyament de l’alumnat i de les famílies a partir dels zero anys, especialment en la transició entre etapes educatives i situacions de vulnerabilitat, i fins a la consecució dels ensenyaments postobligatoris.
L’èxit educatiu és un repte tan necessari com complex i concerneix tota la societat. La família, però, és el primer referent educatiu i orientador, per això és necessari facilitar-li les eines necessàries perquè pugui exercir aquest rol de manera coherent i coordinada amb la resta d’agents educatius de l’entorn. De la mateixa manera, l’orientació educativa és un element transversal que s’articula des de tots els àmbits pels quals transita l’alumnat (educació formal, no formal i informal). Per tal de facilitar que es construeixen biografies d’èxit escolar i educatiu per a tothom, cal fer una aposta ferma vers l’orientació i l’acompanyament a l’alumnat i a les seves famílies al llarg de tot el procés educatiu i, de manera molt especial, en els moments de transició entre etapes educatives i altres transicions vitals. Des dels PEE cal impulsar un servei d’orientació format per tots els agents orientadors que interactuen en un territori que, des d’una perspectiva comunitària, tingui com a objectiu millorar les expectatives d’èxit educatiu, evitar l’absentisme i l’abandonament escolar prematur.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni es desenvolupen els següents projectes:

4. Promoure l’educació intercultural amb mirada antiracista i els valors compartits que afavoreixen el respecte, la comprensió mútua i faciliten la convivència positiva que fa possible transformar la societat multicultural actual en una societat intercultural.
Ser ciutadans d’una societat multicultural requereix una nova manera d’entendre el món. A Catalunya es treballa per teixir un model intercultural que ha d’incorporar la mirada antiracista, per construir una societat en què totes les persones convisquem en un marc de valors compartits. En l’àmbit educatiu l’enfocament intercultural implica reconèixer la diversitat de la comunitat, treballar sobre la base d’equitat, igualtat d’oportunitats i justícia social, i posar èmfasi en la interacció positiva a partir del coneixement mutu. Per treballar l’equitat necessitem incorporar la mirada antiracista en totes les actuacions.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni s’impulsen els projectes següents:

5. Reforçar l’ús de la llengua catalana i la participació en activitats de cultura catalana com a eines de cohesió social i reforç del sentiment de pertinença, i fomentar el respecte per la diversitat cultural
En una realitat plurilingüe i multicultural com la societat catalana actual, la llengua i cultura catalanes (així com l’aranès i la cultura aranesa a l’Aran), esdevenen eines bàsiques de cohesió social i igualtat d’oportunitats per a tothom. Per garantir la igualtat de drets i deures, cal promoure que tota la població de Catalunya pugui utilitzar oralment i per escrit el català. La competència lingüística s’adquireix, en gran mesura, amb l’ús de la llengua, i això només és possible des de la interacció social. Així mateix, la cultura catalana suposa un punt de trobada de la diversitat social. Conèixer la cultura catalana i participar en activitats culturals reforça el sentiment de pertinença, l’arrelament i el reconeixement com a membres de la societat. Tot això fa necessari crear i promoure espais d’ús del català en contextos significatius, interessants i acollidors, així com espais de coneixement i participació en activitats culturals catalanes, especialment per a aquells infants, joves i famílies que tenen més dificultats per accedir-hi.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni s’impulsen els projectes següents:

6. Potenciar estils de vida saludable i fomentar la pràctica regular de l’activitat fisicoesportiva per afavorir el desenvolupament físic i el benestar emocional
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la salut com un estat de benestar físic, mental i social complet, no només com l’absència d’afeccions o malalties, i descriu la salut mental com la capacitat d’establir unes relacions harmonioses amb els altres, amb participació constructiva a les modificacions de l’ambient físic i social. Malauradament, s’ha constatat un augment d’alguns indicadors com el sedentarisme, la sobrealimentació o les addiccions, entre altres, que emergeixen ja en la infància i que s’arrosseguen o s’incrementen en l’edat adulta. Per això es fa evident la necessitat d’educar, des de la primera infància, en hàbits saludables (alimentació equilibrada, pràctica habitual d’activitat física, relacions interpersonals...) amb la finalitat de mantenir una salut física, psicològica i social bona.
Per donar resposta a aquest objectiu, a Sant Celoni s’impulsen els projectes següents:

Comparteix aquest contingut
Comparteix al FacebookCompartir en Whatsapp
Versió per imprimir
Versió per imprimir

Informació relacionada

Ajuntament de Sant Celoni · Plaça de la Vila, 1 · 93 864 12 00 · santceloni@santceloni.cat
Pujar al principi de la pàgina